Ułatwienia dostępu

LEKCJA NR 4 - TECHNIKA 5W+H – PYTAJ, BY LEPIEJ ROZUMIEĆ

Dlaczego warto zadawać pytania?

  • Pomagają lepiej zrozumieć tekst.
  • Ułatwiają zapamiętywanie informacji.
  • Uczą myślenia i ciekawości.
  • Pomagają odkrywać nowe rzeczy.

Co to jest technika 5W + H?

Technika 5W+H to sposób na lepsze rozumienie tekstu. Polega na zadawaniu sześciu kluczowych pytań:

  • WHO? – KTO?
  • WHAT? – CO?
  • WHEN? – KIEDY?
  • WHERE? – GDZIE?
  • WHY? – DLACZEGO?
  • HOW? – JAK?
Tym razem zadaniem uczniów było przeczytanie krótkiego teksu popularno-naukowego pt. „Rekin – mistrz oceanu”, ułożenie sześciu pytań do fragmentu artykułu i zapisanie ich wraz z odpowiedziami na przygotowanych kartach.

Technika 5W+H pomaga w analizie tekstu, pisaniu streszczeń, redagowaniu informacji i przygotowywaniu wypowiedzi ustnych. Warto z niej korzystać!

LEKCJA NR 3 - LAPBOOK - NAUKA W KREATYWNEJ FORMIE

Lapbook jest nazywany inaczej „książką na kolanach”. To teczka tematyczna, w której gromadzimy informacje, m.in. w formie kieszonek, książeczek, harmonijek czy obrazków o przeróżnych kształtach. Lapbook łączy w sobie zabawę, kreatywność i uczenie się przez działanie. Rozwija umiejętności czytania, pisania, logicznego myślenia, koncentracji. Uczy organizacji pracy. Zachęca do powtórek i rozszerzania wiedzy. Może być stworzony na każdy temat.
Uczniowie klasy ósmej wykonali lapbooki, które uporządkowały ich wiedzę na temat lektury obowiązkowej pt. „Kamienie na szaniec”. Był to wspaniały sposób na naukę i zabawę.

LEKCJA NR 2 – FISZKI – MAŁE KARTONIKI, WIELKA MOC

Celem kolejnego spotkania była nauka efektywnego korzystania z fiszek. Najpierw uczniowie klasy ósmej zostali zapoznani z prezentacją omawiającą czym są fiszki – małe kartoniki z pytaniem/pojęciem z jednej strony i odpowiedzią/ definicją z drugiej. Poznali zasady ich tworzenia, różne ich rodzaje oraz zastosowanie. Następnie zostały zademonstrowane fiszki z różnych kręgów tematycznych. Na koniec uczniowie przystąpili do ćwiczeń praktycznych i samodzielnie przygotowali małe kartoniki, które systematyzowały ich wiedzę z lektury szkolnej pt. „Kamienie na szaniec”.

LEKCJA NR 1 – METODY SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ

Uczniowie klasy 8a obejrzeli prezentację i poznali różne metody uczenia się, m.in.: burza mózgów, praca w parach, dyskusja, ćwiczenia praktyczne, miniwykład. Próbowali zrozumieć , jak działa pamięć i dlaczego powtarzanie jest ważne. Wykonali także ćwiczenia praktyczne:

  • „Co pamiętasz?”
  • „Opowieść ze słów”
  • „Mapa myśli”
  • „Powtórka ma moc”

Na koniec doszli do wniosku, że nie ma złotej metody skutecznego uczenia się – każdy uczy się trochę inaczej, zawsze jednak pomagają emocje, skojarzenia, zmysły i powtórki.

Wzmacnianie kompetencji uczniów w zakresie efektywnego uczenia się poprzez poznawanie i praktyczne stosowanie różnych technik oraz metod uczenia się.