Chcę być samodzielny - pozwól mi
MODUŁ 1- JA I MOJE POTRZEBY
Uczniowie klas 4d, 4c, 4g-5d spotkali się na warsztatach w ramach projektu edukacyjnego- „Chcę być samodzielny- pozwól mi”, na których zrealizowali 2 zadania z modułu 1 „Ja i moje potrzeby” pt.: „Moje emocje-mój świat” oraz zajęcia wyciszające i relaksacyjne – „Cisza, która daje spokój”.
Na pierwszym spotkaniu klas czwartych uczniowie poprzez zabawy integracyjne poznali się, rozmawiali o tym, w jakich sytuacjach jesteśmy zadowoleni, smutni, zdenerwowani. Dowiedzieliśmy się, jakie są sposoby na złość.
Dzieci z kolorowymi chustkami i tasiemkami, trzymanymi w ręku wprawiały je w ruch, dostrajając się do emocji, które przekazywał nam utwór muzyczny.
Na koniec wyciszyliśmy się, zrelaksowaliśmy przy projektorze świetlnym z dyfuzorem zapachów.
Joanna Płońska
W roku szkolnym 2025/2026 klasy 4d, 4c, 4g/5d przystąpiły do Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego: Chcę być samodzielny- pozwól mi”. Uczniowie zrealizują zespołowo w formie warsztatów, jak i w ramach zajęć lekcyjnych w sumie 20 zadań z poszczególnych modułów, podanych przez organizatora projektu. Będziemy zamieszczać relację z wykonania poszczególnych zadań, dodając zdjęcia oraz opis działań.
Organizatorem projektu jest Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim. Projekt ma charakter ogólnopolski i skierowany jest do przedszkoli, szkół specjalnych oraz innych placówek oświatowych działających na terenie Polski.
Założenia projektu:
- Wspieranie rozwoju samodzielności ucznia w szkole i poza nią
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości,
- Zaangażowanie całej kadry szkoły – dyrektora, nauczycieli, pracowników obsługi – we wspieranie ucznia,
- Zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa i współpracy przy realizacji zadań projektowych.
Rozwijane obszary samodzielności uczniów:
1.Samodzielność praktyczna:
2.Samodzielność umysłowa:
a)podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów w toku nauki i zabawy, dostosowanych do indywidualnych możliwości percepcyjnych.
3.Samodzielność społeczna:
Oczekiwane efekty projektu:
Uczniowie:
Na miarę swoich możliwości:
- podejmują samodzielne działania i odnoszą w nich sukcesy,
- wzmacniają poczucie własnej wartości i sprawczości,
- wykonują czynności samoobsługowe bez pomocy dorosłych,
- pełnią role pomocnicze podczas posiłków,
- uczą się rozwiązywać konflikty w sposób werbalny,
- nabywają umiejętności pracy i współdziałania w grupie,
Joanna Płońska